ريشه‌های افزايش استقبال به مدارس بين‌المللی در جهان و ايران‎

تاریخ انتشار
18:56:00 | 30 / 03 / 1401
عضو گروه کاری : مهاجرت های تحصیلی و دانشجویی

ريشه‌های افزايش استقبال به مدارس بين‌المللی در جهان و ايران‎

blog-main-image

گسترش مدارس بين‌المللي (تحصيل بين‌المللي قبل از ورود به دانشگاه) از پديده‌هايي است كه رقابت بين‌المللي براي جذب استعدادهاي جهاني را دشوارتر كرده است. اگرچه غالب مهاجرت‌هاي تحصيلي در گذشته در مقاطع دانشگاهي اتفاق مي‌افتاد، اما در حال حاضر گسترش مدارس بين‌المللي در سراسر جهان، به‌عنوان يكي از روندهاي نوظهور در بخش آموزش بين‌المللي به‌خوبي قابل مشاهده است. مدارس بين‌المللي در ابتدا براي پاسخگويي به نياز بخش كوچكي از جمعيت مهاجران انگليسي زبان در كشورهاي غيرانگليسي زبان كه قصد داشتند فرزندان خود را با زبان انگليسي و آرمان‌هاي غربي پرورش دهند، شكل گرفت اما گسترش بازار اين مدارس، خانواده‌هاي بومي اغلب ثروتمندي را كه مايل بودند فرزاندان‌شان در وطن خود و در يك محيط بين‌المللي تحصيل كنند، مجاب كرد كه فرزندان‌شان را در چنين مدرسه‌هايي ثبت‌نام كنند. اکنون بازار مدارس بين‌المللي گسترش بيشتري پيدا كرده است. تحقيقات ISC نشان مي‌دهد كه تا سال ۲۰۰۰ ميلادي ۲۵۸۴ مدرس بين‌المللي در سراسر جهان وجود داشته است كه تقريبا ميزبان ۹۸۸ هزار دانش‌آموز و ۹۰ هزار كارمند آموزشي بوده است. اسپانیا، امارات متحده عربی، هنگ کنگ و تایلند از جمله كشورهايي بوده‌اند كه در آن زمان بر بازار تسلط داشته‌اند.

وجود 2584 مدرسه بين‌المللي تا سال ۲۰۰۰ در جهان

گسترش مدارس بين‌المللي (تحصيل بين‌المللي قبل از ورود به دانشگاه) از پديده‌هايي است كه رقابت بين‌المللي براي جذب استعدادهاي جهاني را دشوارتر كرده است. اگرچه غالب مهاجرت‌هاي تحصيلي در گذشته در مقاطع دانشگاهي اتفاق مي‌افتاد، اما در حال حاضر گسترش مدارس بين‌المللي در سراسر جهان، به‌عنوان يكي از روندهاي نوظهور در بخش آموزش بين‌المللي به‌خوبي قابل مشاهده است.
 مدارس بين‌المللي در ابتدا براي پاسخگويي به نياز بخش كوچكي از جمعيت مهاجران انگليسي زبان در كشورهاي غيرانگليسي زبان كه قصد داشتند فرزندان خود را با زبان انگليسي و آرمان‌هاي غربي پرورش دهند، شكل گرفت اما گسترش بازار اين مدارس، خانواده‌هاي بومي اغلب ثروتمندي را كه مايل بودند فرزاندان‌شان در وطن خود و در يك محيط بين‌المللي تحصيل كنند، مجاب كرد كه فرزندان‌شان را در چنين مدرسه‌هايي ثبت‌نام كنند.
اکنون بازار مدارس بين‌المللي گسترش بيشتري پيدا كرده است. تحقيقات ISC نشان مي‌دهد كه تا سال 2000 ميلادي 2584 مدرس بين‌المللي در سراسر جهان وجود داشته است كه تقريبا ميزبان 988 هزار دانش‌آموز و 90 هزار كارمند آموزشي بوده است. اسپانیا، امارات متحده عربی، هنگ کنگ و تایلند از جمله كشورهايي بوده‌اند كه در آن زمان بر بازار تسلط داشته‌اند.

سیاست‌های دسترس‌پذیری مدارس جديد بين‌المللي برای اهالی بومی کشورها

 افزايش تقاضا و ميل خانواده‌ها براي تحصيل فرزاندان‌شان در مدارس بين‌المللي از اصلي‌ترين دلايل گسترش سريع مدارس بين‌المللي در سطح جهان شناخته مي‌شود. در حال حاضر خانواده‌هاي بسياري از كشورهاي مختلف كه ممکن است در بالاترين طبقات درآمدي قرار نداشته باشند، مايل هستند كه فرزندان خود را براي تحصيل دريك مدرسه بين‌المللي ثبت‌نام نمايند؛ زیرا می‌دانند که این امر ممکن است شانس کسب یک موقعيت دانشگاهي قابل اطمينان را براي فرزندان‌شان افزايش دهد. همچنين آموزش به زبان انگليسي و افزايش دسترسي به فرصت‌هاي شغلي جهاني از ديگر دلايلي است كه موجب جذابيت چنين مدرسه‌هايي در سراسر جهان شده است.
اگرچه بسياري از مدارس بين‌المللي در سطح جهان با هدف تامين نياز آموزشي مهاجران مستقر تاسيس مي‌شود، اما بهبود وضعيت اقتصادي كشورها به اين جنبش جهاني شتاب بيشتري داده است. امروزه آموزش بین‌المللی در سطح مدارس در فهرست اولویت‌های بسیاری از خانواده‌هایی است که توانایی پرداخت آن را دارند. نتیجه این امر این است که بسياري از مدارس جديد بين‌المللي در حال تطبيق هزينه‌هاي خود با درآمد خانواده‌هاي محلي و افزايش دسترسي‌پذيري مردم بومي به اين مدارس هستند.

میل به تحصیل در مدارس چندزبانه در ایران؛ نقش کم‌رنگ‌ انگیزه‌های تحصیلی  

در ايران نيز اگرچه ظهور و گسترش مدارس بين‌المللي مي‌تواند نشان‌دهنده تداوم اين روند جهاني، كالايي‌سازي آموزش و تامين نيازهاي آموزشي دانش‌آموزاني كه در خارج از كشور بوده و اكنون به كشور بازگشته‌اند، باشد اما افزايش روزافزون تمايل خانواد‌هاي ايراني براي تحصيل فرزندان‌شان در مدارس بين‌المللي و چند زبانه را بايد از دريچه‌اي ديگر مورد كنكاش قرار داد. در واقع افزايش اين تمايل را بايد به تغيير رفتار مهاجرتي خانواده‌هاي ايراني نسبت داد؛ تغيير رفتاري كه نشانه‌هاي آن به خوبي در جامعه و خانواد‌هاي ايراني قابل رویت است. به معناي ديگر اين تغيير رفتار مهاجرتي موجب شده است كه بسياري از خانواده‌هايي كه از تمكن مالي برخوردارند، به‌دليل نااميدي از آينده تحصيلي كودكان خود، از سنين كودكي با قرار دادن فرزندان‌شان در محيطي بين‌المللي آن‌ها را آماده مهاجرت به خارج از كشور نمايند. موضوعي كه مي‌تواند زنگ خطر مهاجرت تحصيلي در سنين كودكي و نوجواني در جامعه ايرانی باشد، پديده‌ نوظهوري كه  به نظر مي‌رسد كه انگيزه‌هاي تحصيلي در آن نقش کمتری دارند.


نظرات کاربران
  • هنوز نظری ارسال نشده است

پیغام خود را بگذارید