موسسه education.com با انجام پيمايشي در مورد چگونگی تغییر بازار دانشجویان بینالمللی در سال 2021 از بيش از 10 هزار دانشجوي بينالمللي كه در آينده قصد تحصيل در خارج از كشور را دارند، سعي در ارائه تصويري جامع از مهمترين تحولات آتي بازار دانشجويان بينالمللي در سالهاي آتي داشته است.
در زير مهمترين نتايج بهدستآمده از اين پيمايش را ميخوانيم:
1. بهبود جايگاه كره جنوبي و افت جايگاه استراليا در بازار دانشجويان بينالمللي
در سال 2021 كشورهاي انگلستان، آمريكا، كانادا، آلمان و استراليا محبوبترين مقاصد تحصيلي ازنظر دانشجويان بينالمللي آتي بودهاند. نكته جالب اين نظرسنجی جهش جايگاه كره جنوبي است. ابتکار بلندپروازانه دولت کره جنوبی و پيادهسازي برنامه مطالعه در کره[1]، و همچنين افزایش تعداد برنامههای آموزش انگلیسی در دانشگاههای کره، موجب افزايش علاقه دانشجويان بينالمللي آتي براي تحصيل در كره جنوبي شده است. محبوبیت این مقصد در ایالاتمتحده از سال 2019 دو برابر و در آسیا بیش از چهار برابر شده است.
بسته شدن طولانیمدت مرزها به دليل همهگيري بيشترين آسيب را به استراليا وارد كرد است. با توجه به اینکه اکثر جمعیت دانشجویان بینالمللی استرالیا از آسیا میآیند، شگفتانگیز است که علاقه دانشجویان آسیایی از سال 2019 تا 35 درصد کاهشیافته است. همزمان با كاهش محبوبيت استراليا براي دانشجويان آسيايي محبوبيت دو كشور كره جنوبي و ژاپن (71 درصد از سال 2019) براي دانشجويان آسيايي افزايش چشمگيري داشته است.
2. دسترسي به مسيرهاي شغلي مهمترين انگيزه دانشجويان بينالمللي براي تحصيل در خارج از كشور
3. سلامت روان اهمیت فزایندهای براي دانشجويان بينالمللي آتي دارد
یافتن شغل و داشتن امنیت شغلی در مواجهه با عدم اطمینان اقتصادی ناشي از همهگيري ويروس كرونا بیش از هر زمان دیگری به اولویت دانشجويان بينالمللي آتي تبدیلشده است. دستیابی به اهداف شغلی بهطورکلی انگیزه اصلی برای دانشجویانی است که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند. دانشجويان منطقه خاورميانه، قفقاز و آسياي مركزي با 54 درصد اين عامل را بهعنوان مهمترين انگيزه خود براي تحصيل در خارج از كشور عنوان كردهاند.
همچنين بيش از 70 درصد از دانشجویان اروپایی، آینده شغلی فارغالتحصیلان را بهعنوان یک عامل اصلی برنامه تحصيلي در اولویت قرار میدهند. جنوب شرقی و جنوب آسیا نيز از سال 2020 شاهد افزایش 26 درصدی دانشجویانی بودند که آینده شغلی فارغالتحصیلان را در اولويت برنامه تحصيلي خود قرار دادهاند.
در مقایسه سال قبل، تغییر کمی در نسبت دانشجویانی که اهمیت خدمات حمایتی سلامت روان را هنگام تصمیمگیری در مورد دانشگاه در نظر نمیگیرند، وجود دارد. بااینحال، تغییری در کسانی که اهمیت این خدمات را در هنگام تصمیمگیری در اولویت قرار میدهند وجود دارد. در مقایسه با سال گذشته، درصد دانشجویانی که میگویند خدمات حمایتی سلامت روان دانشگاه بسیار مهم است، 14 درصد افزایش داشته است. اگرچه نسبت کلی دانشجویانی که این موضوع را مهم میدانند تقریباً یکسان است، اما واضح است که خدمات سلامت روان برای دانشجویان بینالمللی در سراسر جهان ضروریتر از قبل شده است.
4. اينستاگرام،پلتفرم موردعلاقه دانشجويان بينالمللي آتي براي تحقیق در مورد گزینههای تحصیلي
درحالیکه دو سال پیش، یوتیوب پلتفرم موردعلاقه دانشجويان بينالمللي آتي براي تحقيق در مورد گزينههاي تحصيلي در خارج از كشور بود، اما در سال 2021، اینستاگرام بهعنوان مفیدترین پلتفرم رسانه اجتماعی هنگام جستجوی اطلاعات در مورد یک دانشگاه، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. فیسبوک دومين پلتفرم محبوب دانشجويان بينالمللي آتي براي اين هدف بوده است.اگرچه اهميت فیسبوک بهعنوان پلتفرم ترجیحی برای 10 درصد از دانشآموزان در آمریکای شمالی کاهشیافته است اما اين شبكه اجتماعي با 31 درصد همچنان پلتفرم موردعلاقه دانشجويان بينالمللي آتي براي تحقيق در مورد گزينههاي تحصيلي در خارج از كشور است و از اینستاگرام پیشی میگیرد.
5. آموزش حضوري و تركيبي، روش موردعلاقه دانشجويان بينالمللي آتي براي تحصيل در خارج از كشور