جام جهانی فوتبال به نفع کدام کشورهاست؟/ سهم ایران ازگردشگرپذیری چه میزان است؟

تاریخ انتشار
09:43:00 | 30 / 07 / 1401

جام جهانی فوتبال به نفع کدام کشورهاست؟/ سهم ایران ازگردشگرپذیری چه میزان است؟

blog-main-image

قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ طبق گزارش رسانه‌های عربی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده است، دبیر سازماندهی و میراث جام جهانی قطر نیز گفته این کشور از جام جهانی ۲۰۲۲ حدود ۹ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت، ‌ در عین حالی که احتمالا با ۲۰ میلیارد دلار رشد اقتصادی مواجه شود. انتظار می‌رود بیش از یک میلیون نفر برای تماشای جام جهانی به قطر سفر کنند. آخرین تجزیه و تحلیل کمپان

تحلیل آمارها نشان می‌دهد جام جهانی فوتبال در قطر، به سود کشورهای خلیج فارس تمام خواهد شد و به جز میزبان، کشوری که بیشترین سود از سفر تماشاچیان جام جهانی عاید آن خواهد شد، امارات متحده عربی است.
به گزارش ایسنا، قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ طبق گزارش رسانه‌های عربی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده است، دبیر سازماندهی و میراث جام جهانی قطر نیز گفته این کشور از جام جهانی ۲۰۲۲ حدود ۹ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت، ‌ در عین حالی که احتمالا با ۲۰ میلیارد دلار رشد اقتصادی مواجه شود. انتظار می‌رود بیش از یک میلیون نفر برای تماشای جام جهانی به قطر سفر کنند.
آخرین تجزیه و تحلیل کمپانی فوروارد کیز (ForwardKeys) که تحلیل‌های مهمی از بازارهای جهانی گردشگری ارائه می‌دهد نیز ‌نشان می‌دهد رزرو پرواز به قطر از ۳۱ کشور شرکت‌کننده در جام جهانی فوتبال و همچنین از امارات متحده عربی که بسیاری از هواداران در طول مسابقات در این کشور مستقر خواهند شد، در حال حاضر ۱۰ برابر بیشتر از قبل از همه‌گیری کرونا است.
این داده‌ها بر اساس بلیت‌های پرواز صادر شده، از جمله سفرهای یک روزه، از تاریخ ۲۹ سپتامبر (هفتم مهرماه)، برای سفر به قطر در فاصله ۱۴ نوامبر تا ۲۴ دسامبر برابر با ۲۲ مهر تا ۳ دی ماه است. معیار سنجش این داده‌ها نیز سال ۲۰۱۹ است، البته به جز امارات که معیار سنجش آن سال ۲۰۱۶ است؛ چرا که به دلیل بحران دیپلماتیک بین قطر و امارات، پروازهای مستقیم بین این دو کشور از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ متوقف بود.
تحلیل این داده‌ها نشان می‌دهد بازاری که در دوره جام جهانی قوی‌ترین عملکرد را در جذب گردشگر خواهد داشت، کشور امارات متحده عربی است. درحال حاضر، رزرو بلیت پرواز از امارات به قطر در بازه جام جهانی ۱۰۳ برابر جلوتر از حجمِ سال ۲۰۱۶ است! پس از آن مکزیک ۷۹ برابر بیشتر از حجم سال ۲۰۱۹، آرژانتین ۷۷ برابر بیشتر، اسپانیا با ۵۳ برابر جلوتر و ژاپن با ۴۶ برابر بیشتر از سال ۲۰۱۹ جلوتر از دیگر کشورها قرار دارند. به نظر می‌آید حضور قوی امارات به دلیل کمبود اقامتگاه در قطر است. انتظار می‌رود بسیاری از مردم در امارات بمانند و با پروازهای روزانه از امارات به قطر بروند. در حال حاضر، سفرهای یک روزه چهار درصد از کل ورود به قطر در طول جام جهانی را به خود اختصاص داده است که ۸۵ درصد از آن‌ها از امارات انجام می‌شود.

قطر هنوز الزام ارائه تست منفی COVID-۱۹ را هنگام ورود مسافران لغو نکرده است، اما محبوبیت این مسابقات به حدی است که میلیون‌ها جستجوی آنلاین برای پرواز به قطر در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ انجام شده است که ۱۲ درصد از آن‌ها برای سفر از مبدأ امارات، ۱۲ درصد از ایالات متحده آمریکا، ۷ درصد از اسپانیا، ۷ درصد از هند، ۶ درصد از انگلستان و ۶ درصد از آلمان است.
در این داده‌ها هیچ اشاره‌ای به ایران نشده و برخی متولیان گردشگری، از جمله رییس جامعه هتلداران ایران نیز گفته‌اند حتی یک تخت در جزیره کیش از سوی تماشاچیان جام جهانی رزرو نشده است. هرچند پیش‌بینی‌های کمپانی داده‌پرداز فوروارد کیز بر این است که مسابقات جام جهانی به نفع کل منطقه خلیج فارس باشد؛ زیرا رزرو پرواز به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در طول مسابقات در حال حاضر ۱۶ درصد بیشتر است. تجزیه و تحلیل‌های بیشتر نشان می‌دهد بسیاری از تماشاگران جام جهانی به مقاصد دیگری در منطقه خلیج فارس سفر می‌کنند، به عنوان مثال، تعداد اقامت حداقل دو شب در قطر و اقامت حداقل دو شب در یکی دیگر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است، در نتیجه رزرو بلیت پروازها در دوران جام جهانی به منطقه خلیج فارس ۱۶ درصد بیشتر از قبل از همه‌گیری کرونا و سال ۲۰۱۹ است. دبی بزرگترین ذی‌نفع این رویداد است. محبوب‌ترین مقصد بعدی، ابوظبی (امارات) با ۱۴ درصد است و پس از آن، جده (عربستان) ‌ با ۸ درصد، مسقط (عمان) با ۶ درصد و مدینه (عربستان) با ۳ درصد قرار دارند.

مهم‌ترین بازار مبدأ این «گردشگران منطقه‌ای» ایالات متحده آمریکا است که ۲۶ درصد از آن‌ها را شامل می‌شود. پس از آن کانادا با ۱۰ درصد، انگلیس با ۹ درصد و فرانسه، مکزیک و اسپانیا هر کدام با ۵ درصد قرار دارند، به عنوان مثال برای دبی، مهمترین مسافران آمریکایی‌ها هستند که ۳۲ درصد از کل بازدیدکنندگان را شامل می‌شوند. برای ابوظبی، استرالیا مهمترین مبدأ سفر است که ۱۱ درصد مسافران این مقصد در بازه جام جهانی را شامل می‌شوند.
اولیویه پونتی، معاون این کمپانیِ تحلیل داد و گفت: «در بین رویدادهای جهانی که اجرا می‌شوند، جام جهانی فوتبال یکی از جذاب‌ترین محرک‌های سفر است، به طوری که دیگر مقاصد خلیج فارس، نه فقط کشور میزبان، از آن سود خواهند برد. از نظر ترویج گردشگری، جام جهانی توجه رسانه‌ها را به قطر معطوف می‌کند و به آن کمک می‌کند تا به مقصدی معتبرتر تبدیل شود و نه فقط یک مرکز اصلی برای ترافیک هوایی بین قاره‌ای؛ چرا که در شرایط عادی تنها ۳ درصد از سفر به دوحه (پایتخت قطر) ‌ برای اقامت در این کشور انجام می‌شود و ۹۷ درصد سفرها برای ترانزیت و انتقال به مقاصد دیگر از طریق این کشور انجام می‌شود. با این حال، در طول جام جهانی تقریبا ۲۷ درصد مسافران، قطر را به عنوان مقصد نهایی انتخاب کرده‌اند. امارات متحده عربی نیز به طور قابل توجهی از این مسابقات سود خواهد برد؛ زیرا هتل‌های آن خیلی بیشتر از قطر است، ‌در عین حالی که دو فرودگاه مهم بین‌المللی در دبی و ابوظبی است.»




نظرات کاربران
  • هنوز نظری ارسال نشده است

پیغام خود را بگذارید