اختلاف طبقاتی دلیل اصلی مهاجرت فرهنگیان از خوزستان است

تاریخ انتشار
09:44:00 | 17 / 02 / 1401

اختلاف طبقاتی دلیل اصلی مهاجرت فرهنگیان از خوزستان است

blog-main-image

سرپرست آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در این استان با پدیده مهاجرت فرهنگیان مواجه هستیم که در هیچ نقطه‌ای از کشور این میزان تقاضا وجود ندارد گفت:عوامل متعددی در این رابطه دخیل هستند اما اختلاف طبقاتی که معلمان در جامعه شاهد هستند، یکی از دلایل اصلی این مهاجرت است. به گزارش ایرنا مسعود حمیدی‌نژاد پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهواز با اشاره به برنامه‌ریزی جهت حمایت از فرهنگیان و مدیریت رتبه‌بندی معلمان در استان، اظهار داشت: خوزستان در حال حاضر در زمینه نیروی انسانی با مشکل جدی مواجه بوده و حدود ۱۰ هزار معلم کمبود دارد و بی شک این کمبود فشار مضاعفی را روی معلمان استان وارد کرده و کیفیت کار آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمبود معلم باعث می شود معلمان ما وقت آزادی برای مطالبه و کارهای تحقیقاتی نداشته باشند ؛ اکنون معلمان در استان باوجود تمامی مشکلات خود، از جان مایه می گذارند که همواره قدردان همکاران آنان هستیم. سرپرست آموزش و پرورش خوزستان گفت: اگرچه سرباز معلمان، طلبه معلمان، حق‌التدریسی‌ها و مجموعه‌های دیگر به کمک آموزش و پرورش استان آماده‌اند اما بازهم جبران کمبودها نمی‌شود.

سرپرست آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در این استان با پدیده مهاجرت فرهنگیان مواجه هستیم که در هیچ نقطه‌ای از کشور این میزان تقاضا وجود ندارد گفت:عوامل متعددی در این رابطه دخیل هستند اما اختلاف طبقاتی که معلمان در جامعه شاهد هستند، یکی از دلایل اصلی این مهاجرت است.

به گزارش ایرنا مسعود حمیدی‌نژاد پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهواز با اشاره به برنامه‌ریزی جهت حمایت از فرهنگیان و مدیریت رتبه‌بندی معلمان در استان، اظهار داشت: خوزستان در حال حاضر در زمینه نیروی انسانی با مشکل جدی مواجه بوده و حدود ۱۰ هزار معلم کمبود دارد و بی شک این کمبود فشار مضاعفی را روی معلمان استان وارد کرده و کیفیت کار آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمبود معلم باعث می شود معلمان ما وقت آزادی برای مطالبه و کارهای تحقیقاتی نداشته باشند ؛ اکنون معلمان در استان باوجود تمامی مشکلات خود، از جان مایه می گذارند که همواره قدردان همکاران آنان هستیم. سرپرست آموزش و پرورش خوزستان گفت: اگرچه سرباز معلمان، طلبه معلمان، حق‌التدریسی‌ها و مجموعه‌های دیگر به کمک آموزش و پرورش استان آماده‌اند اما بازهم جبران کمبودها نمی‌شود.

اختلاف طبقاتی باعث ایجاد ضعف مسایل محتوایی شده است

وی تصریح کرد: افراد شاغل در مجموعه‌های صنعتی سه برابر معلمان حقوق  دریافت می کنند و این اختلاف  روح و روان معلمان را آزار می‌دهد ؛ برخی از معلمان با توجه به شرایط سخت و فشرده کاری نمی توانند در کلاس‌های ضمن خدمت حضور یافته یا مطالعات علمی و تحقیقات پژوهشی انجام دهند.

ضرورت فراهم کردن فرصت تحقیق و پژوهش‌ برای معلمان 

سرپرست آموزش و پرورش خوزستان گفت: باید فرصت لازم برای تحقیق و پژوهش‌ معلمان را  فراهم کرد و در کنار آن نیز فضای رفاهی را برای این قشر زحمتکش مهیا کرد چرا که در سطح استان تاکنون به این امر توجه کافی نشده است. وی بیان کرد: اگرچه مجموعه نفت همکاری و همراهی خوبی با آموزش و پرورش دارد اما درمانگاه فرهنگیان به هیچ عنوان با بیمارستان نفت قابل قیاس نیست؛ چرا نباید معلمان ما در شرایط رفاهی مناسبی قرار گیرند تا بتوانند با بهترین کیفیت فرزندان ما را پرورش دهند.

توجه به مسائل رفاهی باید در اولویت خدمات‌رسانی به معلمان باشد

حمیدی‌نژاد گفت: توجه به مسائل رفاهی باید در اولویت خدمات رسانی به معلمان قرار گیرد؛ معلمی که ۳۰ سال برای تدریس و پرورش دانش آموزان ایستاده است بی شک پس از دوران خدمت با مشکلاتی همراه است و نباید این ایثارگری را نادیده گرفت. سرپرست آموزش و پرورش خوزستان گفت: آموزش و پرورش در رابطه با مسائل زیرساختی مشکلاتی دارد اما به برکت نظام اسلامی بسیاری از مشکلات برطرف شده و در حال برطرف شدن است؛ مدارس کانسکی ، کپری و سنگی در خوزستان در حال برچیده شدن است .

کمک سه هزار میلیارد ریالی خیران خوزستان برای توسعه مدارس روستایی

وی گفت: خیران خوزستان کمک‌های قابل توجهی برای رفع محرومیت های آموزش و پرورش داشتند و سال گذشته سه هزار میلیارد ریال از محل کمک های خیران جمع آوری شد و بسیاری از روستاهای ما از نعمت مدرسه برخوردار شدند. 

حمیدی‌نژاد تاکید کرد: خیران به تنهایی نمی توانند مشکلات را برطرف کنند بلکه مجموعه مدیریت استان باید تلاش کند تا حتی یک مدرسه غیر استاندارد در سطح استان نداشته باشیم. 

سرپرست آموزش و پرورش خوزستان گفت: اکنون خیلی از مدارس این استان  از نظر تجهیزات پیر و فرسوده شده‌اند که باید مورد توجه قرار گیرند.

معلمان از نظر محتوایی باید غنی شوند

وی در ادامه با بیان اینکه معلمان باید از نظر محتوایی غنی شوند گفت: دوره‌های حضوری ضمن خدمت فرهنگیان باید افزایش یابد. حمیدی نژاد گفت: در خصوص طرح  رتبه‌بندی معلمان در ماه‌های اخیر در فضای رسانه‌ای و مجازی، بسیار بد عمل شده است؛ دولتی که برخی از طرفدارانش از روز نخست آغاز کار دولت جدید، تجمع‌ها را راه‌اندازی کردند در هشت سال گذشته کجا بودند.

وی با بیان اینکه این روزها به نام یک جریان غیر رسمی تحت عنوان صنف معلمان تجمع‌های اعتراضی برپا می شود گفت: اگر دردی وجود دارد، درمان آن را می‌دانیم ولی اینکه عده‌ای مرتب مقابل اداره‌ کل آموزش و پرورش تجمع کنند و شعارهای هنجار شکنانه سر دهند، به صلاح جامعه فرهنگیان نیست. سرپرست آموزش و پرورش خوزستان گفت: در بحث رتبه‌بندی معلمان طی ۱۰ سال هیچ قدمی برای فرهنگیان انجام نشد اما دولت سیزدهم این موضوع را به صورت جدی دنبال کرده و در این زمینه بی شک اصلاحاتی صورت می‌گیرد.


نظرات کاربران
  • هنوز نظری ارسال نشده است

پیغام خود را بگذارید