وزارت علوم در پي اعطاي بورسيه و جذب نخبگان

تاریخ انتشار
14:17:00 | 30 / 01 / 1401

وزارت علوم در پي اعطاي بورسيه و جذب نخبگان

blog-main-image

وزیر علوم گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شیوه‌نامه‌ای تصویب می‌کنیم که مدال‌آوران المپیادها بورسیه تحصیلی و زمینه جذب آنها در دانشگاه‌ها فراهم شود.

وزیر علوم گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شیوه‌نامه‌ای تصویب می‌کنیم که مدال‌آوران المپیادها بورسیه تحصیلی و زمینه جذب آنها در دانشگاه‌ها فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری شب گذشته با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: محور تحقق شعار سال وزارت علوم تحقیقات و فناوری است و دانشگاه‌ها باید برنامه‌های عملیاتی خود را برای تحقق شعار سال ارائه دهند و در این راستا ارزیابی می‌شوند. وی ادامه داد: ۴۹ پارک و ۱۳۴ واحد فناور در کشور داریم که می‌توانند ایده‌های خود را به نوآوری تبدیل کنند و هسته‌های فناوری شکل بگیرد. وزیر علوم تحقیقات و فناوری یادآور شد: توسعه مناطق نوآوری که شتاب دهنده‌ها در آن مستقر هستند در اولویت برنامه‌های وزارت علوم قرار دارد. شتاب دهنده‌ها افراد صاحب‌ایده را جذب می‌کنند و آنها را آموزش می‌دهند. تعداد نشاندهنده‌ها را توسعه می‌دهیم. ۱۰ هزار هسته فناور وجود دارد که ظرفیت تبدیل شدن به شرکت دانش‌بنیان را دارند که می‌تواتند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند. افرادی که ایده خود را تبدیل به محصول کنند و محصول دانش‌بنیان را تجاری‌سازی کنند با ارائه تسهیلات حمایت می‌کنیم.

زلفی گل درباره حذف کنکور نیز افزود: کنکور برای رشته‌های پرطرفدار حذف شدنی نیست، حدود ۸۵ درصد رشته‌های تحصیلی این امکان وجود دارد که با ارزیابی تحصیلی به عنوان دانشجو پذیرش شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در حوزه پژوهش وجود دارد نبود عدالت پژوهشی است افزود: نظام ایده‌ها و نیازها که به زودی رونمایی می‌شود، همه نیازهای کشور را نمایه می‌کند و پژوهشگران می‌توانند طبق آن عمل کنند.

زلفی گل با اشاره به پژوهش آموزش محور گفت: منظور از پژوهش آموزش‌محور هدف این است که شیوه پژوهشگر فرایند پژوهش را آموزش ببینند مجوز تأسیس صندوق علوم تحقیقات و فناوری صادر شده و در قانون بودجه ۱۴۰۱ اعتبار اختصاص یافته است.

وزیر علوم افزود: توجه به تحقیقات نیاز محور در اولویت است. در پژوهش، سیستم ترغیبی و تشویقی جواب می‌دهد. این روش را در پیش گرفتیم. از فدراسیون سرآمدان علمی درخواست کردیم که سرآمدان فناوری و نوآوری را نیز شناسایی کنند تا آنها را نیز مورد تشویق قرار دهیم و جریان فناوری تبدیل به ارزش شود که این مهم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. در این راستا رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما نقش مهمی دارد و این موضوع به دانش‌پذیری جامعه کمک می‌کند.

زلفی گل افزود: تحقیقات سه دسته‌اند. بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای؛ تاکنون تحقیقات بنیادی بیشتر مورد توجه بوده است، در دوره جدید به برون‌دادهای تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای نیز توجه ویژه خواهد شد. نیازهای جامعه در دسترس پژوهشگران نبوده است، در واقع این مشکل در سامانه نان مرتفع می‌شود در قوانین و مقررات به اساتیدی که پژوهش‌های نیاز محور انجام دهند پایه‌های تشویقی اعطا می‌شود. نگرانی نسبت به آینده و احتمال عدم اشتغال در برخی رشته‌ها موجب می‌شود که نخبگان مسیر تحصیل خود را تغییر دهند. در این زمینه برای حمایت و هدایت آنان نیاز به عزم فرابخشی است.  با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شیوه‌نامه‌ای تصویب می‌کنیم که مدال‌آوران المپیادها بورسیه تحصیلی شوند و زمینه جذب آنها را در دانشگاه‌ها به عنوان هیأت علمی فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش‌ها باید مهارت‌محور و پژوهش‌ها نیاز محور باشد افزود: محتوای دروس دانشگاهی بازنگری می‌شود و پژوهشگاهی در این زمینه تحقیق و مطالعات را آغاز کرده است.  اعضای هیأت علمی که استخدام می‌شود، روانشناسی آموزش و منش استادی را آموزش می‌بینند , از تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویی در چارچوب، استقبال و حمایت می‌کنیم. یکی از مشکلاتی که نوآوری را ذبح کرده است، نبود قانون جامع مالکیت فکری است. در دنیای نوآوری باید این مهم بسیار دقیق مورد توجه باشد، اگر این قانون تصویب شود، نوآوری در کشور شکوفا می‌شود.


نظرات کاربران
  • هنوز نظری ارسال نشده است

پیغام خود را بگذارید