نخستین ویرایش سند تحول دولت مردمی که با کوشش چند ماهه جمعی از نخبگان تنظیم شده، با هدف اعمال نظارتهای مردمی و برخورداری از دیدگاههای اندیشمندان و صاحبنظران در ویرایشهای بعدی، منتشر میشود.
سند تحول دولت که پیش از این به اعضای کابینه ابلاغ شده بود، برای ترمیم اساسی در ۳۷ حوزه کلان کشور، راهکارهای عملیاتی ارائه کرده و از جمله ویژگیهای مهم آن، زمانمند بودن اجرای هر یک از این راهکارهاست. به عبارت دیگر آن طور که در متن سند آمده وزارتخانهها و دستگاههای موضوع سند باید طرحهای تحول مربوط به حوزه ماموریت خویش را در بازههای زمانی ۱ تا ۴ ساله به پایان برسانند.
ویژگی دیگر سند تحول دولت مردمی ظرفیت نظارتپذیری آن است به نحوی که مردم و نخبگان می توانند مبتنی بر سند مذکور، روند اجرا و نهایی شدن طرحها را رصد و پیگیری کنند.
موضوعات ۳۷ گانه سند در دو سطح کلی طبقهبندی شدهاند. یکی موضوعات فرابخشی که ویژگی آنها کانونی بودن نقش این بخش در توسعه زیرساختها و پشتیبانی از عرصههای تخصصی است و دیگری پیشرانهای تحول که برای سایر بخشها نقش کشنده دارند و با ظرفیت بالا، امکان توسعه برای سایر بخشهای کشور را فراهم میسازند.
بیش از ۵۰ درصد از حوزه های مشمول طرح تحول از جنس امور اقتصادی و تولیدی هستند. این سند با کوشش چندماهه جمعی از نخبگان تنظیم شده است و اولین ویرایش از سند تحول نظام اداره کشور به شمار میرود. ویرایش نهایی سند پس از تصویب برنامه هفتم ارائه خواهد شد.
فرایند اجرای برخی بخشهای سند تحول همزمان با شروع به کار دولت و برخی بخشهای دیگر با ابلاغ آن آغاز شده است. اکنون نیز ویرایش نخست این سند با هدف اعمال نظارتهای مردمی و برخورداری از دیدگاههای اندیشمندان و صاحبنظران در ویرایشهای بعدی، منتشر شده است.
اعضای محترم هیأت دولت
در اجرای وعده داده شده در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم و در راستای تحقق اهداف مندرج در قانون اساسی، سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، سیاستهای کلی نظام و با اتکا و بهرهمندی از بیانات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و مطالبات معظمله، رفع نیازهای مردم، حل مسائل اساسی کشور و در اجرای اصل ۱۳۴ قانون اساسی، به پیوست «سند تحول دولت مردمی» به عنوان برنامه و خط مشی دولت و مبنای عمل قوه مجریه، وزرا و دستگاههای اجرایی ابلاغ و به موارد زیر تأکید میشود:
۱- سند تحول دولت مردمی متناسب با وضع موجود، تحقق وضع مطلوب و همسو با سیاستهای کلی نظام در قالب موضوعات اساسی اولویتدار با همکاری وزرا، معاونان رئیس جمهور و مسؤولان دستگاههای اجرایی و با تلاش جمعی از صاحبنظرات حوزه و دانشگاه، اندیشکدهها و پژوهشکدهها به منظور راهبری و ایجاد انسجام در جهتگیریهای برنامههای بخشهای مختلف اجرایی دولت تدوین گردید و قطعاً در طول اجرای برنامه از طریق سازوکارهای پیشبینی شده و اخذ نظر و مشارکت بیشتر جامعه نخبگانی، در بازنگریهای ادواری ارتقا خواهد یافت.
۲- مسؤولیت اجرای مفاد سند تحول در موارد مربوط بر عهده وزرا و بالاترین مقام مسؤول در دستگاه ذیربط بوده و مکلف به پاسخگویی هستند. به منظور پیاده سازی سند، مقامات مسؤول می بایست از انطباق و نبود مغایرت کلیه تصمیم گیری ها و اقدامات دستگاههای مربوط با مفاد سند اطمینان حاصل نمایند.
۳- آن گونه که در تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ همراستایی احکام بودجه با سند تحول دولت قرار گرفت، ضروری است در ادامه نیز بودجههای سنواتی و سایر بخشنامهها، آییننامهها، دستورالعملها، پیشنهاد لوایح در سطح دستگاههای اجرایی با رعایت انطباق و عدم وجود مغایرت با سند تحول تنظیم گردد. ضمن آنکه چرخشهای تحول آفرین، راهبردها و اقدامات سند تحول باید در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور مورد توجه قرار گیرد.
۴- ضروری است هماهنگی و تقسیم کار بین دستگاهی و درون دستگاهی در اجرای اقدامات تحولی در چارچوب سازوکارهای بخش سوم سند ابلاغی در دستور کار قرار گیرد و در این خصوص پیشبینی اقدامات اجرایی مورد نیاز، اصلاح مقررات و ضوابط و سایر تمهیدات قانونی لازم با دقت و سرعت صورت گیرد.
۵- نظر به ضرورت توجه به ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی احتمالی مترتب بر اجرای برخی از اقدامات پیش بینی شده در سند تحول، بخشهایی از اقدامات سند تحول، صرفاً در اختیار دستگاههای متولی قرار گرفته است.
۶- اجرای موفق مفاد سند تحول دولت در نخستین گام، مشروط به همت و تلاش همکاران در دولت و در گام بعد، خواست و همراهی مردم است؛ لذا ضروری است پیشنیازهای همراهسازی مردم و تبیین تشریح بخشهای مختلف سند به ویژه رویکردهای تحولی مدنظر در آن به درستی و با دقت در قالب برنامههای رسانهای از سوی مسؤولان تشریح گردیده و در ادامه، گزارشهای لازم از روند اجرای سند به ویژه عدالت در اختیار عموم مردم قرار گیرد.
۷- وزرا و مسؤولان دستگاههایی که در این سند تکالیفی بر عهده دارند، مکلفاند گزارش عملکرد اجرای اقدامات پیشبینی شده را به مرکز رصد و پایش تحول دولت ارائه کنند. این مرکز باید نتایج نظارتها و بررسیهای مستمر اجرای سند تحول را گزارش کند.
امید است اجرای شایسته این سند در سایه الطاف و عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) موجب پیشرفت روزافزون میهن پرافتخارمان و استقرار حداکثری عدالت در جامعه و رضایت خاطر ملت عزیزمان گردد.
سید ابراهیم رئیسی- رئیسجمهور
سند تحول دولت مردمی
دیباچه
«اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِی دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ فِی سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ»
خدای بزرگ را شاکریم که به بندگانی امیدوار به لطف و رحمت بیکرانش و خادمانی مشعوف از خدمتگزاری در مُلک امام عالِم، علی بن موسی الرضا(علیه آلاف تحیه و الثنا) توفیق عطا کرد تا در شروع قرن جدید، امانتدار مردم شریف ایران در دولت جمهوری اسلامی ایران باشند.
ما در برههای از تاریخ به سر میبریم که هنگامة تحول و خردورزی، زمانة حرکت و جهش برای پیشرفت و عدالت، دورة تصمیمات بزرگ و چرخشهای شجاعانه، ایام میدانداری مردم و خیزش و حماسهآفرینی جوانان و روزگار خدمت و جهاد است.
در این بزنگاه، برای آغاز این راه بزرگ، تلاشی شبانهروزی را با همراهی جمعی از فضلای حوزوی و دانشگاهی، اندیشهورزان جوان، فعالان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، مدیران و خبرگان صاحب تجربه و اندیشکدهها و مراکز علمی و دانشگاهی، رقم زدیم تا «سند تحول دولت مردمی»، نگاشته شد؛ سندی که با آن میتوان، مسیر تحقق گام دوم انقلاب را آغاز و برای کشور و جوانان با انگیزه و صاحب استعداد آن افقگشایی کرد.
این سند، ضمن پاسداشت مجاهدتها، تجربهها و دستاوردهایِ دولتمردانِ گام اول انقلاب، کوشیده است تا در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، سیاستهای کلی نظام و انتظارات تحولی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظلهالعالی) با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب؛ کاستیها، ضعفها و عبرتهای مسیر طیشده را در کنار فرصتها و ظرفیتهای پیشِرو ملحوظ نموده و با ارائه راهبردهای تحولی برآمده از آن، دولتمردان را دست در دست مردم، مهیای تلاش و حرکتی پُرشتاب و متعالی برای رسیدن به آرمان بزرگ تمدنی انقلاب اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنا لهالفداء) بگرداند.
اکنون طرحی نو پیشِروی همة ماست؛ طرحی که با فضل و تأیید الهی و مشارکت و همراهی تمامی گروههای عاشق ایران و اسلام عزیز، میتواند نقشه راهی برای تحقق «دولت مردمی» باشد.
دولت مردمی با تأکید بر «نظریه نظام انقلابی»[۱]، پیشرفت را مدار حرکت کشور قرار داده و عزم خود را برای تحول جهادی و نوآورانه جزم کرده است و در این راستا همة دولتمردان را در فضای باورمندی به گفتمان حاکم بر آن، پاسخگو میخواهد. این تحول جهادی و نوآورانه مبتنی بر چهار رکن ذیل است:
- عدالتمحوری و فسادستیزی بهمثابه جوهره تحول و مسیر اصلی برای حرکت آینده؛
- میدانداری مردم با پیشتازی جوانان برای اقامه قسط و عدل بهمثابه الگوی راهبری تحول[۲]؛
- دانش و خیزش علمی برای تولید ثروت و اقتدارآفرینی بهمثابه پیشران تحول؛
- خانوادهمداری بهمثابه پیکره سلولی بنیادین تحول.
ضمن تشکر از صاحبنظرانی که ما را در تدوین این سند و شروع صحیح گام نخست تحول در دولت یاری کردند، از ملت عزیز ایران، بویژه خانواده معظم شهدا و ایثارگران، اساتید حوزههای علمیه و دانشگاهها، مدیران اندیشکدهها، پژوهشکدهها و مؤسسات دانشبنیان، فعالان تشکلهای دانشجویی و نهادهای مردمی، نخبگان، امامان جمعه و مساجد، اصناف و صاحبان کسبوکار، اهالی فرهنگ و هنر، اصحاب رسانه، فعالان فضای مجازی و همة دلسوزان انقلاب اسلامی دعوت میشود با تمام توان خود در مسیر اجراییشدن این سند مشارکت فعال نمایند و با استفاده از نظارت همگانی مردمی بر مبنای اصل امر به معروف و نهی از منکر، راه تحقق این سند را هموار سازند.
همچنین با توجه به پیشبینی بازنگریهای دورهای برای ارتقای سند تحول، امکان دریافت پیشنهادهای اصلاحی و مدنظر قرارگرفتن آنها در ویرایشهای آتی آن همواره فراهم است.
بدیهی است این سند بهعنوان مرحله آغازین طرح کلان تحول دولت در اداره کشور مشتمل بر برخی برنامههای تحولی متناسب با اولویتهای کنونی کشور و انتظارات از دولت میباشد که در عین حال، پیششرط اجرای مراحل بعدی تحول نیز هست و امید میرود در ادامه، ضمن اجرای آن، زمینه تدوین و اجرای سایر برنامههای تحولی دولت فراهم گردد.
شایان ذکر است، دولت مردمی، توفیق خود را در تحقق این سند، علاوه بر همت مضاعف و تلاش مجاهدانه همکاران بزرگوار و فعالسازی حداکثری ظرفیتهای مردمی، در گروی همکاری قوای محترم مقننه، قضائیه و دیگر نهادهای حاکمیتی، سازمانها و نهادهای عمومی غیردولتی میداند.
مولای ما مهدی فاطمه! اینک در حریم تو، توفیق خدمتگزاری به این مردم مؤمن، مقاوم و باورمند، از تمام اقوام و ادیان و مذاهب بزرگ الهی را پیدا کردهایم. فراتر از نصرتهای بزرگ الهی، که همواره در گام اول انقلاب از آن بهره بردهایم، در گام دوم انقلاب نیز ما را سلطان نصیر باش و در زمره یاریکنندگان و انصار خویش قرار ده تا با برپایی تمدن نوین اسلامی، که نوید جانشین به حق توست، انتظار فرجت را که افضل اَعمال است، بهجای آورده و طلیعهای باشیم برای پایان دوران غیبت و ظهور خورشید گونهات.
«وَ مَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ»
سید ابراهیم رئیسی
مبحث پنجم – مهاجرت
نشانگرهای وضعیت مطلوب
- کاهش نرخ جمعیت خروجی از کشور در زمینه مهاجرت تحصیلی، کاری و پناهجویی؛
- افزایش تعداد ایرانیان بازگشته از خارج به داخل کشور بویژه دانشمندان، متخصصان و کارآفرینان؛
- کاهش رتبه دانشجو فرستی و افزایش رتبه دانشجوپذیری در کشور؛
- کاهش رتبه پناهجو فرستی ایران؛
- کاهش نرخ میل و تصمیم به مهاجرت از کشور در میان ایرانیان؛
- افزایش نرخ تمایل به بازگشت ایرانیان مقیم خارج، بویژه دانشمندان، متخصصان و کارآفرینان، به کشور؛
- افزایش نرخ همکاریهای از راه دور دانشمندان، متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور.
چرخشهای تحولآفرین
- از نگرش تکساحتی صرفاً امنیتی یا اجتماعی به مهاجرت به نگرشی میانبخشی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی؛
- از نگاه تهدیدمحورِ مهاجرت به فرصتمحوری و مزیتساز بودن مهاجرت؛
- از خروج و عدم بازگشت برخی دانشجویان و تحصیلکردگان ایرانی به چرخش نخبگان و بازگشت متخصصان؛
- از سیاست و رویکرد انفعالی در قبال ایرانیان خارج از کشور به سیاست دیاسپورای (جوامع دور از وطن) فعال با جذب حداکثری.
چالش ۱: فقدان نظام حکمرانی کارآمد مهاجرت در کشور
عامل ۱: گسستگی و عدم انسجام سیاستی نهادهای حاکمیتی و دستگاههای متولی در موضوع مهاجرت
راهبرد ۱: تعامل و هماهنگی دستگاههای ذیربط برای ساماندهی وضعیت کلان مهاجرتی کشور
اهم اقدامات:
- توسعه قدرت نرم و حوزه اثر گفتمان جمهوری اسلامی ایران در زمینه تمدن نوین ایرانی- اسلامی در منطقه از طریق تدوین سیاستهای فعال مهاجرتی، مشتمل بر مهاجرتهای تحصیلی، کاری، بازگشتی و پناهجویی، بهمنظور تبادل سرمایه انسانی اثرگذار با کشورها و جذب نیروهای علاقهمند به ارزشها و باورهای اسلامی و انقلابی (بلندمدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی).
- افزایش ضریب چرخش نخبگان با تقویت و توسعه ظرفیت همکاری با نهادهای بینالمللی و سازمانهای منطقهای از جمله گروه دی هشت، اکو و سازمان همکاری اسلامی (بلندمدت – وزارت امور خارجه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی).
عامل ۲: فقدان ساختار منسجم در حوزه مدیریت جریانهای ورودی و خروجی مهاجرتی در کشور
راهبرد ۱: نهادسازی، ساماندهی و هماهنگی در امور مهاجرتی کشور
اهم اقدامات:
- ایجاد سازمان ملی مهاجرت با مأموریت هماهنگی و مدیریت کلیه جریانهای مهاجرتی ورودی و خروجی کشور و ساماندهی و ارتقای سطح همکاریهای بینالمللی با نهادها و سازمانهای بینالمللی مهاجرت در دنیا و انتقال شورای ایرانیان به این سازمان، با پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – سازمان اداری و استخدامی، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
- ایجاد پایگاه جامع آماری برای تبیین شاخصهای کلان مهاجرتی کشور (کوتاهمدت – سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی).
چالش ۲: مهاجر فرستی و خروج دانشجویان، متخصصان و افراد ماهر و نیمهماهر
عامل ۱: تشدید نیروهای رانشی داخل کشور همزمان با تقویت نیروهای کششی خارجی برای جذب
راهبرد ۱: توسعه ظرفیتهای تحصیلات تکمیلی[۱۰۱]
راهبرد ۲: توسعه و تسهیل اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی و متناسبسازی آموزشها با نیازهای بازار کار[۱۰۲]
راهبرد ۳: کارآمدسازی دستگاههای اجرایی کشور در حل مسائل اولویتدار مردم نظیر تورم، بیکاری، کاهش رفاه اجتماعی، تبعیض و فساد[۱۰۳]
راهبرد ۴: بازطراحی نقشهای مردم در اداره کشور[۱۰۴]
عامل ۲: بلاتکلیفی و رفتار منفعلانه دستگاههای ذیربط در مهاجر فرستی
راهبرد ۱: برنامهریزی فعال و پیشدستانه برای مهاجرتهای تحصیلی و کاری
اهم اقدامات:
- ایجاد پنجره واحد صیانتی و حمایتی از دانشمندان و پژوهشگران در همکاریهای علمی و فناوری بینالمللی و توانمندسازی آنها، بهمنظور حضور عزتمندانه در عرصههای بینالمللی (میانمدت- معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).
- شناسایی، شبکهسازی، جذب و انتقال پروژههای فرامرزی و بینالمللی به متخصصان برتر ایرانی داخل کشور، از طریق دعوت مستقیم و پروژهمحور و بر اساس نیازسنجی در حوزههای تخصصی موردنیاز کشور (میانمدت – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور اقتصادی و دارایی).
- اعزام متخصصان، فارغالتحصیلان و نیروی کار ایرانی به خارج از کشور و گرفتن سهم قابلقبول از بازارهای کار منطقهای و بینالمللی با استفاده از ظرفیت اتحادیههای اقتصادی برای تقویت جایگاه اقتصادی کشور در بازار کار از طریق آموزش و توسعه حرفهای نیروی کار ایرانی مطابق با استانداردهای بازارهای کار بینالمللی برای داوطلبان کار در خارج از کشور و توسعه نظام ارزیابی مؤسسات اعزام نیروی کار ایرانی مطابق با نمونههای موفق کاریابیهای تراز جهانی (بلندمدت – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).
- هدایت مهاجرت تحصیلی دانشجویان و برگزیدگان المپیادهای علمی و رتبههای برتر کنکور از طریق اعزام به دانشگاههای ممتاز دنیا بهمنظور تسهیل و تقویت بازگشت آنها به داخل کشور یا حفظ ارتباط و تعامل با آنها در خارج از کشور، در حوزههای اولویتدار دانشی و فناوری کشور، و ساماندهی فعالیت مؤسسات اعزام دانشجو به خارج (میانمدت –وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی).
عامل ۳: فقدان بهرهگیری نظاممند و کارآمد از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور
راهبرد ۱: توسعه زیستبوم بازگشت ایرانیان خارج از کشور و افزایش ضریب آمادگی کشور برای بازگشت دانشمندان، متخصصان و کارآفرینان
اهم اقدامات:
- اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به ایرانیان مقیم خارج نسبت به برنامههای حمایتی دولت برای بازگشت نخبگان علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایرانی خارج از کشور با بهرهگیری از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی، با همکاری سازمان صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگی، تبلیغی و رسانهای (کوتاهمدت – وزارت امور خارجه، دبیرخانه شورای اطلاعرسانی دولت، وزارت کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری).
- تسهیل و رفع موانع حقوقی، قانونی و اداری کلیه اتباع ایرانی خارج از کشور متمایل به بازگشت به کشور، با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی و استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود و در موارد موردنیاز، پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت دادگستری، وزارت اطلاعات، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
- شناسایی و جذب متخصصان، دانشمندان، کارآفرینان و شخصیتهای برجسته فرهنگی و ورزشی ایرانی متمایل به بازگشت به کشور از طریق تسهیل و رفع موانع حقوقی، قانونی، اداری و تعریف پروژههای مشترک با دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، شرکتهای دانشبنیان، بخشهای غیردولتی و انجام پروژههای اولویتدار داخل کشور، با استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود و در موارد موردنیاز، پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت دادگستری، وزارت ورزش و جوانان).
- تسهیل اشتغال متخصصان، دانشمندان و شخصیتهای برجسته فرهنگی و ورزشی ایرانی مقیم خارج بر اساس نقشه نيازمنديهاي كشور در رستهها و سطوح مختلف شغلي (بلندمدت – معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش).
راهبرد ۲: باز بهرهمندی و تسهیل تعاملات ایرانیان مقیم خارج با سرزمین مادری
اهم اقدامات:
- تسهیل و تسریع دسترسی ایرانیان خارج از کشور در جامعه مقصد به خدمات موردنیاز، نظیر کنسولی، تحصیلی، نظام وظیفه، شغلی، ثبتی، سرمایهگذاری، حقوقی و قضائی، با ایجاد سامانه ایرانیان خارج از کشور و هوشمندسازی ارائه خدمات (میانمدت – وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات).
- استفاده بهینه از ظرفیتها و توانمندیهای اقتصادی و فرهنگی جامعه ایرانیان مقیم خارج بهخصوص نسل دوم و سوم از طریق ایجاد شبکه هوشمند ارتباطی و بستر تعاملی آنها با سرزمین مادری همزمان با ایجاد سازوکارهای لازم برای گسترش زبان فارسی (بلندمدت – وزارت امور خارجه، وزارت کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی).
- ایجاد مشوقها و طراحی مسیرهای فعال ارسال وجوه مالی و سرمایهگذاری داخلی توسط ایرانیان مقیم خارج (میانمدت – بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه).
- افزایش مشارکت و تعامل دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، شرکتهای دانشبنیان، نهادهای غیردولتی با متخصصان ایرانی مقیم خارج، از طریق ارائه مشوقها و امتیازات ویژه برای تعامل بینالمللی در قالب طرحهای مشترک (میانمدت – معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت).
- تسهیل ثبت شرکتهای تجاری در ایران برای ایرانیان مقیم خارج، حمایتهای قانونی لازم برای ایجاد و راهاندازی شرکت، ایجاد کنسرسیومهای مشترک با کشور محل اقامت و سرمایهگذاری مشترک در مناطق آزاد تجاری و صنعتی، متناسب با نیازها و اولویتهای اقتصادی و تجاری داخلی (میانمدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری).
- برگزاری گردهماییهای ادواری و هدفمند بین تجار و فعالان اقتصادی داخل کشور با سرمایهگذاران ایرانی مقیم خارج، بهمنظور معرفی فرصتها و ظرفیتهای متقابل همکاری، برقراری پیوندهای تجاری و نیز اشتراک تجارب و دستاوردها (میانمدت – وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری).
- ایجاد صندوق حمایت مالی ویژه از دانشجویان و فارغالتحصیلان ایرانی خارج از کشور متمایل به حفظ ارتباط و تعامل با داخل کشور (میانمدت – معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).
چالش ۳: ضعف در جریان مهاجرپذیری
عامل ۱: آمادگی ناکافی ساختارهای اداری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور برای پذیرش و جذب دانشمندان، متخصصان و دانشجویان بینالمللی در داخل
راهبرد ۱: تقویت جاذبه سرزمینی حوزه تمدنی ایرانی- اسلامی در سطح کشورهای منطقه و دنیای اسلام
اهم اقدامات:
- تسهیل جذب دانشمندان، متخصصان و کارآفرینان کشورهای همسایه، منطقه و جهان اسلام بهمنظور چرخش نخبگان از طریق بورسیههای تحصیلی یا بورسیههای فرهنگی مبتنی بر معیارهای شفاف علمی (بلندمدت – معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی).
- ایجاد دفاتر تسهیلگر و معرفیکننده برنامههای اقامت تحصیلی- فرهنگی ایران در سطح کشورهای منطقه و جهان اسلام از طریق فعالسازی ظرفیت بخش خصوصی (میانمدت – معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی).
راهبرد ۲: ارتقای تراز سطح پذیرش دانشجویان بینالمللی و تسهیل ماندگاری و ادغام فارغالتحصیلان خارجی در جامعه ایران
اهم اقدامات:
- تقویت فرهنگ مهاجرپذیری و ارتقای ضریب جذب ادغام فرهنگی اجتماعی دانشمندان، متخصصان، دانشجویان و طلاب خارجی مشغول به کار و تحصیل در قطبها و شهرهای علمی و مذهبی داخل کشور (بلندمدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری).
- بازنگری و بهبود شرایط بورسیه و روادید و تنوع گزینههای اقامت و اشتغال پس از تحصیل برای دانشجویان بینالمللی (میانمدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
- تسهیل فرایندهای تأیید دانشگاهها و مدارک دانشگاهی ایران در کشورهای هدف، همراه با استفاده از ظرفیت معاهدات بینالمللی بهمنظور جذب و تبادل دانشجوی خارجی در ایران (میانمدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری).
- اعطای اقامتکاری بلندمدت به دانشمندان، متخصصان و کارآفرینان خارجی برجسته متناسب با مهارت و تخصص آنها و طراحی سازوکارهای لازم، بهمنظور اطمینان از استفاده بهینه در دوره اقامت (میانمدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
عامل ۲: ورود غیرقانونی و اقامت مدیریتنشده و عدم ادغام مهاجران خارجی در ایران
راهبرد ۱: مدیریت هوشمند و هدفمند جریان مهاجرتهای ورودی به ایران
اهم اقدامات:
- سیاستگذاری در خصوص ساماندهی تردد مهاجران به سایر کشورها و بهرهگیری از ظرفیت مهاجران و اتباع خارجی در سیاستهای کلان جمعیتی و ادغام اقتصادی و اجتماعی آنها در کشور (میانمدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
- ساماندهی ورود اتباع خارجی با تسهیل در ترددهای مرزی و جلوگیری از ورود غیرقانونی از طریق توسعه فناوریهای نوین در انسداد مرزهای کشور، تقویت همکاریهای امنیتی و انتظامی دو یا چندجانبه و انگیزهبخشی به مرزنشینان (بلندمدت – وزارت کشور، وزارت امور خارجه).
- ساماندهی ورود و اقامت نیروی کار خارجی موردنیاز در کشور بر اساس اجازه اشتغال فصلی و دائمی (میانمدت – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور).
- استفاده از ظرفیت توافقنامههای بینالمللی برای قانونمندسازی و مدیریت جریان ورودی مهاجران و پناهجویان به ایران و بهرهمندی از کمکهای بینالمللی در مدیریت پناهجویان ورودی به کشور (میانمدت – وزارت کشور، وزارت امور خارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
- اصلاح و تغییر سیستم پذیرش مهاجران خارجی به سیستم امتیازی بر اساس فهرست نیازمندیهای بازار کار ایران (میانمدت – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، وزارت امور خارجه).
- ارتقای سامانه جامع اطلاعات اتباع خارجی و تسهیل دسترسی اتباع خارجی به خدمات ثبت وقایع اربعه، امور تابعیتی، تحصیلی، رفاهی، اجتماعی و مالی، با شفافسازی اجرای قوانین و مقررات و پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – وزارت کشور، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، دستگاههای اجرایی مرتبط).