معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: در تحقیقی که اخیراً داشتهایم، تعدادی ابر چالش شناسایی شده که چالش نخست آن، فقدان منابع انسانی در حوزه بازی به دلیل مهاجرت است. حامد نصیری، روز گذشته (یکشنبه، 24 بهمنماه) در نشست خبری هفتمین کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» در دانشگاه اصفهان که بهصورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: حوزه بازی، متأسفانه در سالهای اخیر با سونامی مهاجرت مواجه بوده و مشکل نیروی انسانی در این بخش احساس میشود.
وی افزود: موضوع مهاجرت نیروی انسانی در حوزه بازی را الزاماً منفی نمیدانم، چراکه بسیاری از این افراد باز میگردند و دانش خود را به کشور ارائه میدهند، اما با وجود این نقاط مثبت، با چالشهایی در خصوص سرمایه انسانی مواجه هستیم که در سالهای اخیر بیشتر شده است. معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به حمایت بنیاد از هفتمین کنفرانس بازیهای رایانهای دانشگاه اصفهان، گفت: برای حمایت از پژوهشهای مرتبط نگاه ویژه و رویکرد مبتنی بر شواهد در این کنفرانس از حمایت ویژهای برخوردار میشود. علاوه براینکه پشتوانهسازی نظری برای ما بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل به دنبال تربیت نسلهای جدید بهعنوان فعالان این حوزه هستیم.
وی با بیان اینکه باور ما این است اگر اجتماع بازیسازی فعال باشد، میتوان از بحران مهاجرت جان سالم به در برد، تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم که نیروهای جدیدی به اکوسیستم تزریق کنیم. به باور نصیری، تحقیقات با درک کمتر واقعبینانهای انجام میشوند و بیشتر آنها در کتابخانههای دانشگاه خاک میخورند و مسئلهای را برطرف نمیکنند که باید به سمت تحقیقاتی کاربردی و مسئلهمحور حرکت کنیم. وی ادامه داد: میتوان از طریق تحقیقات نظری پاسخهایی یافت و مشکلی از مسائل کشور را برطرف کرد. به همین دلیل نگاه ویژه این رویداد، رویکرد مبتنی بر شواهد است و تحقیقاتی را حمایت میکنیم که مسائل روز جامعه و بر اساس دادههای واقعی شکل گرفته باشد. در مجموع از میان تحقیقات برتر در این حوزه ضمن حمایت مادی، بهترینها را در قالب یک کتاب منتشر خواهیم کرد.
به گزارش ایسنا، معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر عمده چالشهای بازیسازی و بازیسازان در کشور، گفت: در تحقیقی که اخیراً داشتهایم، تعدادی ابر چالش شناسایی شده است. نصیری توضیح داد: چالش نخست فقدان منابع انسانی در حوزه بازی به دلیل مهاجرت است. موضوع دوم تولید علم و محتوای صحیح و چالش سوم در بخش سیاستگذاری و تصویب قوانینی است که نیاز به اصلاح داریم. در کشور تحقیقات در حوزه فنی انجام شده، اما در حوزه محتوای فرهنگی آنچه انجام شده، تهدیدهای بازی است که میطلبد دانشگاهها وارد موضوع تولید محتوای فرهنگی شود و برای ساخت بازیهای جذاب که با فرنگ ایرانی و اسلامی مبتنی است، ورود کنند. از نمونه این تولید محتوای فرهنگی میتوان به بازی «سفیر عشق» اشاره کرد که در این زمینه موفق بوده است.
نصیری گفت: همچنین موضوعات کسب و کار بازیسازها در بخش تأمین مالی با مشکل مواجه هستند که نیاز است برطرف شود. معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه منتشر شدن و مطرح شدن مقالات کمکی به صنعت بازیسازی خواهد بود، گفت: نتایج مقالات برای مسئولان ذیربط ارسال میشود و کنفرانسهایی از این دست، فضای کامیونیتی بازی و اجتماع بازی سازان و بازی پژوهان را زنده نگه میدارد و به نوعی به تربیت نیروی انسانی کمک میکند.